Tuesday, April 29, 2008

when things dont go ur way

KENAPA AKU DIUJI?

"Apakah manusia itu mngira bhw mrk dbiarkan (saja) mngatakan:"Kami telah beriman",sdg mrk x diuji lagi?Dan ssngguhnya Kami tlh mnguji org2 sbl mrk,maka ssngguhnya Allah mngetahui orang2 yg benar &
sesungguhnya Dia mngetahui org2 yg dusta."
(Al-Ankabut:2-3)

KENAPA AKU X M'DAPAT APA YG AKU IDAM2KAN?

"Boleh jd kamu mbenci sesuatu, pdhal ia amat baik bgmu,dan boleh jd kamu mnyukai sesuatu,pdhal ia amat buruk bgmu; Allah mngetahui sdgkan kamu x mngetahui."
(Al-Baqarah:216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

"Allah x m'bebani sseorang mlainkan sesuai dgn ksanggupannya."
(Al-Baqarah:286)

RASA 'FRUST'?

"Jgnlah kamu bsikap lemah,& jgnlah kamu bsedih hati,pdhal kamulah org2 yg plg tinggi (darjatnya),jika kamu org2 yg b'iman."
(Al-Imran:139)

BAGAIMANA HARUS AKU M'HADAPINYA?

"Hai org2 yg b'iman, bsabarlah kamu & kuatkanlah ksabaranmu & tetaplah b'siap siaga (di p'batasan negerimu) & btaqwalah kpd Allah supaya kamu b'untung."
(Al-Imran:200)

"Jdkanlah sabar & solat sbg penolongmu.Dan ssngguhnya yg demikian itu sungguh berat,kecuali bg org2 yg khusyuk."
(Al-Baqarah:45)

APA YG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

"Ssngguhnya Allah telah mbeli drpd org2 mukmin,diri & harta mrk dgn mberikan syurga utk mrk."
(At-Taubah:111)

KPD SIAPA HARUS AKU B'HARAP?

"Cukuplah Allah bgku; tiada Ilah selain Dia.Hanya kpdNya aku btawakal."
(At-Taubah:129)

AKU X DAPAT B'TAHAN LAGI !!!

"Dan jgnlah kamu bputus asa drpd rahmat Allah.Ssngguhnya tiada berputus asa drpd rahmat Allah,melainkan kaum yg kafir."
(Yusuf:87)

No comments: